„Mal som 10 rokov, keď ma naučil šoférovať bratranec, ktorý už mal vodičský preukaz,“ spomína slávny pretekár Niki Lauda.

Vo formule je len málo známejších nehôd ako tá, ktorá sa mu stala v obávanom „zelenom pekle“.

Dvadsaťsedemročný Lauda útočil 1. augusta 1976 na obhajobu titulu. Stará trať viedla pomedzi kopce a stromy, ani zďaleka neboli v každej zákrute pripravení záchranári ako dnes. A autá boli na okruh prirýchle. Pri zákrute Bergwerk vyletel z trate do zvodidiel, ktoré ho odrazili naspäť na trať. Jeho nekontrolovateľné ferrari začalo dôsledkom uvoľneného paliva horieť a narazili doň Brett Lunger a Harald Ertl. Dvojica pilotov kolíziu zvládla bez zranení a z monopostov vystúpila.

Lauda však zostal dlhých 40 sekúnd uväznený v ohnivom pekle s teplotou vyše 800 stupňov Celzia. Nebyť odvahy jazdcov Artura Merzaria a Guya Edwardsa, ktorí spolu s Lungerom a Ertlom riskovali životy, Lauda by neprežil. „Podarilo sa nám odopnúť pásy a Ertl zatiaľ našiel hasiaci prístroj, ktorým sa snažil uhasiť plamene. Niki bol pri vedomí a stále kričal: Dostaňte ma von,“ spomína na hrôzostrašné, ale aj heroické chvíle Edwards. „Jeho krik bol strašidelný. Aj keď som mu nerozumel, čo kričí, domyslel som si to,“ povedal Merzario.

Laudu odviezli vrtuľníkom do nemocnice. Utrpel vážne popáleniny polovice hlavy, zhoreli mu vlasy, takmer celé pravé ucho, mal otras mozgu, zlomené rebrá aj lícnu kosť. K popáleninám hlavy vôbec nemuselo prísť, keby mu v momente nárazu neodletela prilba. Zhodou okolností testoval nový model. Prilba bola síce pohodlnejšia, ale nedržala mu pevne na hlave. Nadýchal sa aj jedovatých plynov, ktoré mu vážne poškodili pľúca. V nemocnici dal kňaz Laudovi posledné pomazanie.

Odvtedy nosí na hlave šiltovku. Najskôr to bolo preto, aby mu držali obväzy, neskôr sa ňou chránil pred nepríjemnými pohľadmi. Okrem toho ukázal nosením neoddeliteľného doplnku svojho obchodného ducha. V roku 2009 prezradil, že za reklamu dostáva 1,2 milióna eur ročne.

Viacerí fanúšikovia už nedúfali, že sa vráti. On ich však presvedčil o opaku. Po 42 dňoch od nehody a dvoch vynechaných veľkých cenách sa vrátil do kokpitu červeného monopostu. „V piatok sa mi momenty z nehody vrátili a nemohol som si sadnúť za volant. V sobotu už začalo všetko fungovať,“ povedal Lauda, ktorý finišoval štvrtý.

Zdravotné problémy súvisiace s nehodou v Nemecku uňho pokračovali. Musel podstúpiť transplantáci­u pľúc. Veľkému bojovníkovi tentoraz pri rekonvalescencii pomáhala druhá, o 30 rokov mladšia manželka Birgit, ktorá pracovala ako letuška v jeho spoločnosti FlyNiki. V roku 2005 mu darovala obličku po tom, ako mu prestal fungovať predtým transplantovaný orgán od jeho brata Floriana.

Z jeho príbehu vidíme, čo dokáže človek urobiť pre svoju vášeň, čo je pre ňu ochotný obetovať. Čo si ty ochotný obetovať pre Boha?


Zdieľať: